• Leasespecialist sinds 1999
  • Ongekend Flexibel
  • Persoonlijk en op maat

Bovag: Rijklaarmaakkosten liever vermelden dan opnemen in all-inprijs

Het opnemen van de rijklaarmaakkosten in de advertentieprijs leidt alleen maar tot verwarring bij consumenten, zeggen Bovag en RAI Vereniging.

Bovag zegt in een reactie teleurgesteld te zijn in de all-in prijzen die de ACM van autobedrijven verlangt. “Wij zijn net als de ACM, de Consumentenbond en de ANWB voor transparante prijzen, maar zelf hadden we dat liever in de vorm van een verplichte vermelding van de rijklaarmaakkosten in advertenties gezien. Zoals dat nu ook het geval is met het verbruik en de CO2-uitstoot”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Dat hebben we ook voorgesteld aan de ACM, maar helaas is gekozen voor deze aanpak.”

Volgens De Waal is Bovag wel blij dat de ACM toestaat dat er voor de bijtelling een onderscheid is gemaakt tussen de prijzen voor particuliere en zakelijke autokopers. “Anderzijds leidt dit ook tot verwarring. Je moet nu als autobedrijf gaan uitleggen waarom er twee verschillende prijslijsten zijn. Dat is onhandig.”

Andere conclusie

RAI Vereniging laat in een schriftelijke reactie weten zich niet te herkennen in de kritiek van de ACM en de Consumentenbond. “Het is naar mening van de RAI-leden ook op dit moment voor de autokoper transparant en duidelijk met welke kosten rekening moet worden gehouden. ACM is tot een andere conclusie gekomen. Natuurlijk gaan de importeurs met die conclusie aan de slag. RAI Vereniging treedt zo spoedig mogelijk in overleg met ACM over de timing en wijze van implementatie van de door ACM voorgestelde aanpassingen.”