• Leasespecialist sinds 1999
  • Ongekend Flexibel
  • Persoonlijk en op maat

Brussel voor soepele uitstootnorm, milieuclub woedend

Het Europees Parlement heeft ingestemd met het Commissievoorstel voor een tijdelijke versoepeling van de uitstootlimieten voor stikstof uit dieselauto’s. Op het nippertje, want de Milieucommissie van het Europees Parlement had het EP verzocht om een veto uit te spreken tegen het wetsvoorstel. Uiteindelijk stemden¬†323 leden voor een veto, 317 tegen en 61 onthielden zich. Voor een veto zijn 375 stemmen nodig.

Volgens de Europese Commissie is de tijdelijke versoepeling van de plafonds gerechtvaardigd omdat er nog wat technische onzekerheden bestaan omtrent het gebruik van het nieuwe mobiele testsysteem (PEMS) en omdat het technisch lastig is om de uitstoot van dieselauto’s die nu worden geproduceerd op de hele korte termijn te verbeteren.

Volgende stappen
De stemming van vandaag kan uiteindelijk zorgen voor een snelle invoering van de zogenoemde RDE-test op basis van praktijktesten.

Acea: blij met duidelijkheid
Fabrikantenvereniging Acea zegt in een reactie blij te zijn met de weg die het Europees Parlement is ingeslagen.

“Deze wetgeving biedt een grote uitdaging voor de industrie met nieuwe en strengere teststandaarden die extreem moeilijk te halen zijn in een korte tijdspanne”, zegt Acea-voorzitter Erik Jonnaert. “De fabrikanten juichen echter toe dat nu de zeer gewenste duidelijkheid is gegeven en zijn enthousiast om de nieuwe testmethodes in te voeren zodra de wetgeving van kracht wordt.”

Transport & Environment: schande
De Europese milieuorganisatie Transport & Environment zegt teleurgesteld te zijn met de beslissing. “Het is een schande dat de machtigste landen in Europa denken dat het goed is voor hun autoindustrie om dieselvervuiling in stand te houden terwijl burgers vergiftigd worden. De Europese Commissie en progressieve leden van het EP hebben zich met hand en tand verzet tegen een slechte uitkomst, maar waren niet bestand tegen de druk vanuit nationale overheden.”

Volgens T&E zijn de gevolgen van de keuze van het EP dat Europese steden dieselauto’s zullen gaan weren omdat ze anders niet aan de opgelegde normen voor luchtkwaliteit kunnen voldoen.

Lobyist en T&E-directeur, Jos Dings, voorspelde al dat het EP zou zwichten voor de druk van autofabricerende lidstaten.