• Leasespecialist sinds 1999
  • Ongekend Flexibel
  • Persoonlijk en op maat

Deze 5 vragen horen wij in de zomer het vaakst in de werkplaats

Ga je binnenkort met de auto op vakantie? Hier lees je de antwoorden op de 5 meest voorkomende vragen in onze werkplaats voor deze periode van het jaar.

Goed om te weten: Wil je een dubbelcheck op het gebied van bandenspanning en vloeistoffen voor je auto? Of heb je een vraag over je trekhaak of dakdragers? Je kan hiervoor elke werkdag bij ons terecht. Plan hier je afspraak voor een zomercheck in.

Vraag 1: Moet ik nog iets met de bandenspanning als ik met een caravan ga rijden?

Het is zeker verstandig om je bandenspanning te checken voor een lange reis. Zowel mét- als zonder caravan. Afhankelijk van hoe (vol) je je auto bepakt, kan het verstandig zijn om een iets hogere bandenspanning aan te houden. Bijkomend voordeel bij een juiste bandenspanning is dat je minder brandstof verbruikt! Controleer welke bandenspanning voor jouw specifieke situatie de meest optimale is door af te gaan op de bandenspanning sticker aan de binnenkant van je portier of tankdop. Ontbreekt deze sticker? Controleer dan het instructieboekje dat bij je auto hoort.

Optimale bandenspanning vind je op de sticker in je portier of tankdop - Techno Lease

Heb je nog niet eerder zelf bandenspanning gecontroleerd? Bekijk dan in deze video hoe je dit kunt doen.


Vraag 2: Hoe voorkomen ik een oververhitte motor?

Wees goed voorbereid indien je op vakantie gaat. Controleer het koelvloeistofpeil van je auto. Dit is eenvoudig zelf te doen, maar hiervoor kun je ook gerust bij ons langskomen. Op het doorzichtige reservoir onder je motorkap staat duidelijk een max en min aangeven. Het koelvloeistofpeil dient logischerwijs tussen deze waarde in te staan. Let hierbij goed op dat je auto waterpas staat.

Koelvloeistof peilen Techno Lease

Koelvloeistof bijvullen.

Indien je koelvloeistof moet bijvullen dient de motor afgekoeld te zijn voordat je de dop eraf draait. Het reservoir staat erg onder druk en de vloeistof kan heet zijn. Dit kan brandwonden veroorzaken. Nadat het afgekoeld is draai de dop tot halverwege zodat de druk kan ontsnappen.

Er zijn meerdere soorten koelvloeistof. Let hier goed op! Controleer het instructieboekje over de juiste vloeistof. Doorgaans is de koelvloeistof hetzelfde indien de kleur hetzelfde is. Heb je toch twijfels? Laat dan wel na de rit bij een garage het huidige koelvloeistof aftappen en verversen door zuivere koelvloeistof.

Het is dus handig om voor de reis al een juiste fles koelvloeistof aan te schaffen mee te nemen. Uiteraard ben je van harte welkom bij Techno Lease om de controle te laten uitvoeren.

Tijdens het rijden

Je rijstijl heeft grote invloed op de motor. Een zuinige rijstijl draagt niet alleen bij aan een laag brandstofverbruik maar zorgt er ook voor dat je motor niet onnodig warm wordt. Schakel dus op tijd en trek niet door tot hoog in het toerental. Kies zoveel mogelijk voor een constante snelheid en een laag toerental.

Blijft het warmtepijl toch hoog zet de waaier op de hoogste stand en schakel de verwarming aan. Dit is even minder prettig maar haalt wel de warmte onder de motorkap vandaag. Om jezelf te ontzien van de hitte kunnen de ramen open gezet worden.Tijdens de file is verstandig om tijdens stilstand de motor uit te schakelen.

Een overhitte motor. Wat nu?

Je herkent een overhitte motor aan het rode lampje op je dashboard. Ook kan er rook onder de motorkap vandaan komen. Zet de auto z.s.m. op een veilige plek en laat de auto minimaal een kwartier afkoelen. Dit kan met de motorkap open maar is niet noodzakelijk. Controleer vervolgens het koelvloeistofpijl en eventueel op lekkage onder de auto. Mocht deze lek zijn of het pijl te laag zijn, dan mag er niet mee verder gereden worden. Indien je geen lekkage constateert en de motor is afgekoeld, dan kun je de koelvloeistofpijl weer bijvullen zoals eerder beschreven.

Vervolg je reis voorzichtig en zet de waaier op de hoogste stand om de motor koel te houden. Het is raadzaam om de auto zo snel mogelijk door een specialist te laten nakijken. Ook al lijkt alles in orde.

Draai nooit de dop van het koelvloeistofreservoir open indien de motor nog warm is. Dit kan ernstige brandwonden veroorzaken!


Vraag 3:
Hoe heten diesel en benzine ook alweer in het buitenland?

Je hebt tegenwoordig aan de pomp te maken met andere namen voor hun brandstof. De namen Diesel, Euro95 en Euro98 zullen verdwijnen en vervangen worden door B7, E10 en E5.

De brandstofetiketten veranderen in heel de Europese Unie. ,,In Nederland weten mensen wat ze moeten tanken, maar als ze in het buitenland zijn is het lastiger. Diesel heeft in sommige landen bijvoorbeeld een andere naam. De EU vindt dat consumenten er voordeel uithalen als ze overal in Europa dezelfde etiketten zullen zien. Nu is er te veel verwarring,” aldus Tom Huyskens, woordvoerder van de BOVAG.

Witte etiketten

Op termijn zullen alle groene (benzine) en zwarte (diesel) labels verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen witte etiketten met zwarte belettering. Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en LPG wordt een ruit. De benaming wijzigt grondig:

Benzine 95 = E10
Diesel = B7.
LPG wijzigt niet, ook al zal die brandstof in bijvoorbeeld Frankrijk gewoon GPL blijven heten.
Euro 98 is gewoon Super of Super Plus

Benaming Benzine en Diesel in het buitenland - Techno Lease


Vraag 4:
Wat moet ik doen als ik pech of schade krijg tijdens mijn vakantie?

Je hoopt natuurlijk dat het je niet overkomt. Maar schade of pech kan altijd gebeuren, ook zonder daar zelf schuld aan te hebben. Zorg dat je je hoofd koel houdt en laat het niet nóg erger worden. Breng altijd eerst jezelf, je passagiers en eventuele andere betrokkenen in veiligheid.

  • Wanneer je schade rijdt, zorg altijd dat je dat het Europese schadeformulier invult, samen met de andere partij.
  • Indien mogelijk, maak foto’s van de schade, de situatie en eventueel de schade aan de andere partij. Om zo onduidelijkheid achteraf te voorkomen.
  • Is het mogelijk om met de schade door te rijden? Dit is toegestaan. Meld de schade wel direct bij ons, zodat wij het herstel alvast in kunnen plannen.
  • Moet de auto geborgen worden en/of heb je vervangend vervoer nodig? Bel direct de Alarmcentrale van Techno Lease op 053 – 480 1940 (24 uur per dag/7 dagen per week bereikbaar).

Wij overleggen dan hoe we je het best kunnen helpen en wat er gedekt is vanuit je leasecontract. Zodat je niet te lang met je auto bezig hoeft te zijn en ook nog gewoon van je vakantie kunt genieten. We doen één belofte: We helpen altijd!


Vraag 5: Mag mijn partner of familielid ook in mijn leaseauto rijden?

Iedereen met toestemming van de huidige berijder en zijn werkgever (contractant) mag in de leaseauto rijden. De berijder die toestemming krijgt moet vanzelfsprekend in het bezit zijn van een geldig rijbewijs, geen schorsing hebben door een verzekeraar en niet onder invloed zijn van drugs, drank of andere verdovende middelen. De contractant blijft (samen met de vaste berijder) ten alle tijden aansprakelijk en verantwoordelijk voor alle bekeuringen, maar ook schades die met de leaseauto worden gereden.

 

+1 Tip – Laat dode insecten na een lange rit niet te lang zitten

Iedereen herkent het wel: ’s avonds terugrijden na een zonnige dag met als gevolg een auto vol dode insecten. Naast het feit dat het er niet fraai uit ziet, is het ook nog eens gevaarlijk. Een besmeurde voorruit, ruitenwisservloeistof en ruitenwissers veranderen de voorruit tot een troebel oppervlak en dus slecht zicht. Bij een laagstaande zon is het zicht zelfs weg! Dus probeer de voorruit zo schoon mogelijk te houden.

Naast dat het niet veilig voor je is, vindt de autolak het ook niet prettig. Het sap in de insecten is redelijk zuur en in combinatie met fel zonlicht branden ze snel in de autolak. Gevolg: blijvende lakschade. Een wasstraat op water en shampoobasis weet vaak deze hardnekkige insecten niet te verwijderen.

Wij geven vier opties om de insecten te verwijderen:

Optie 1: Veel water
Door een brandende zon kunnen insecten schade veroorzaken aan de lak. Net als vogelpoep. Gebruik vooral veel water zodat zand en andere kleine deeltjes afgespoeld worden en de lak niet beschadigt. Het reinigen van de voorruit bij het benzinestation kan natuurlijk ook, maar let er dan wel op dat het water in de emmer schoon is.

Optie 2: Pantykousje of wasnetje
Als de insecten al enige tijd op de autoruit vastgekoekt zitten, verwijder ze dan voorzichtig met een pantykousje of wasnetje (let op de eventuele ritssluiting) met een normale spons erin. Gebruik hierbij een beetje zeep. Een pantykousje of wasnetje is fijnmazig van structuur en zorgt dat het niet gaat schuren. Gebruik nooit een schuursponsje!

Optie 3: Doek met warm water
Leg bij hardnekkig aangekoekte insecten je een doek gedrenkt in warm water op de plek van de insecten. Laat het een half uurtje inweken, dan kunnen de insecten na afloop makkelijk verwijderd worden.

Optie 4: Insectenverwijderaar
Een insectenverwijderaar is een makkelijk en goed alternatief. Lees hiervoor wel altijd de gebruiksaanwijzing op de flacon. Kijk vooral uit voor lakschade bij gebruik van sommige middelen.