• Leasespecialist sinds 1999
  • Ongekend Flexibel
  • Persoonlijk en op maat

G-001-BB: dit is het nieuwe NL-kenteken

Nieuw kenteken RDW Specs

Nieuwe auto’s waarbij na 19 augustus 2019 een eerste kenteken op is aangevraagd krijgen een nieuwe kentekencombinatie. De nieuwe combinatie (één letter – drie cijfers – twee letters) is gepresenteerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Een elektrische BMW i3 had de primeur. Deze auto was de eerste met nummerplaten uit de nieuwe serie, met kenteken G-001-BB.

Na Duitsland en Frankrijk was Nederland in 1898 het derde land ter wereld dat besloot een kentekenplaat in te voeren. Deze eerste kentekens bestonden slechts uit 1 getal. In de begin jaren ‘50 zijn we gestart met de reeksen van landelijke letter-cijfer-combinaties, zoals we die vandaag de dag ook kennen.

De RDW gebruikt geen klinkers in het kenteken (met uitzondering van het kenteken voor opleggers). De letter C en Q gebruikt de RDW ook niet omdat deze letters te veel op een nul lijken. 

De lettercombinaties: GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD zijn om begrijpelijke redenen ook niet beschikbaar. Naar aanleiding van vragen uit de Tweede Kamer zijn ook de lettercombinaties PVV, SGP en VVD uitgesloten in de nieuwe serie. 

Sinds de jaren vijftig hebben we de volgende kenteken series gekend: 

1951 – XX-99-99
1965 – 99-99-XX
1973 – 99-XX-99
1978 – XX-99-XX
1991 – XX-XX-99
2000 – 99-XX-XX
2008 – 99-XXX-9
2013 – 9-XXX-99
2015 – XX-999-X
2019 – X-999-XX

Volgens de RDW zijn er via het huidige systeem inmiddels zo’n 2,7 miljoen auto’s op kenteken gezet. 

Sinds het jaar 2000 wordt elke zogenoemde GAIK-kentekenplaat (dat staat voor Gecontroleerde Afgifte en Inname Kentekenplaten) voorzien van een aantal specifieke kenmerken. Zo gebruikt de RDW een speciaal ontworpen lettertype om fraude tegen te gaan, heeft elke plaat een keurmerk van de producent en beschikken de kentekens over een blauwe band met het beeldmerk van Europa én een zwarte rand om de platen beter leesbaar te maken.

Het zelf samenstellen van een kenteken, zoals in Duitsland en België tegen betaling tegenwoordig mogelijk is, blijft in Nederland niet toegestaan. 

Opmerkelijk: de platen zijn bewust gemaakt van aluminium: dan blijven ze leesbaar en herkenbaar nadat een auto is uitgebrand. 

Kenteken G 001 BB

Het eerste kenteken uit de nieuwe serie (Bron: RDW)