• Trotse leasespecialist sinds 1999
  • Onderscheidend
  • Betrokken

Wijziging BPM-tarieven vanaf 1 juli 2020

Vanaf 1 juli 2020 zullen de BPM-tarieven voor auto’s gebaseerd worden op de nieuwe CO2-testmethode WLTP, die sinds 1 september 2018 verplicht is voor alle nieuw verkochte auto’s. Hoeveel BPM autobezitters moeten betalen, hangt af van hoeveel CO2 een auto uitstoot en de tarieven van de BPM.

Sinds 1 september 2018 is er een nieuwe CO2-testmethode voor personenauto’s: de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze methode geeft beter inzicht in het werkelijke brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto’s dan de vorige methode. Met de invoering van de WLTP-methode steeg de prijs van vrijwel elke nieuwe auto.

Deze nieuwe BPM meetmethode resulteert in hogere CO2-uitstootwaarden en daardoor ook een hogere BPM. Helaas is deze stijging nog niet afgelopen, want de WLTP is nog niet volledig ingevoerd in Nederland. Den Haag besloot namelijk om dit gefaseerd te doen. BPM-waarden zijn nu nog gebaseerd op een terugrekenmethode die WLTP-waarden vergelijkbaar maakt met NEDC, de zogenaamde NEDC-correlated, maar zullen dus per 1 juli 2020 gewijzigd worden en volledig gebaseerd worden op de WLTP-methode.

WLTP basis nieuwe berekening BPM - Techno Lease

Praktijk

Het idee achter de omrekening is dat auto’s, die gekeurd zijn onder de nieuwe WLTP-cyclus, gelijkwaardig aangeboden kunnen worden als de auto’s die nog onder de NEDC gekeurd waren. Dit betekende ook dat de overheid de BPM-tabellen niet hoefde aan te passen tot de gevolgen van de invoering van de WLTP duidelijk waren. Door het omrekenen zouden de autoprijzen niet of nauwelijks stijgen. In de praktijk bleek er een verschil van ongeveer 20% tussen de waardes van de NEDC en NEDC-correlated te zitten.

Op 1 juli 2020 wil de overheid het berekenen van de BPM alleen nog maar met WLTP-waarden doen. Onderzoeksbureau JATO is daarom alvast in de cijfers gedoken en komt tot de conclusie dat deze stap de Nederlandse auto’s nog duurder maakt. De gemiddelde BPM-verhoging over alle brandstofsoorten komt uit op € 588,23. Vooral de auto’s met een zelfontbrander onder de kap worden flink duurder. JATO voorspelt hiervoor een gemiddelde BPM-stijging van 878,29 euro. De auto’s met hybride-aandrijving komen er het beste vanaf. Deze worden vermoedelijk gemiddeld ‘maar’ 166,73 euro duurder.

De organisaties Bovag en RAI stellen dat een nieuwe benzine-auto in Nederland gemiddeld 800 euro duurder wordt dan voorheen. Bij diesels zou er zelfs sprake zijn van een gemiddelde prijsstijging van 2.000 euro.