• Leasespecialist sinds 1999
  • Ongekend Flexibel
  • Persoonlijk en op maat

Techno Lease Dakar 2023

Dakar pagina header

Ons hart gaat sneller kloppen van autosport. Alles van Formule 1 tot aan rally's vinden we geweldig. In het bijzonder zijn we geïnteresseerd in de Dakar rally. We zijn trotse sponsor van Dakar winnares Mirjam Pol.

NETWERKEVENT

AFTER DAKAR 2023 MET MIRJAM POL

Met het onderstaande formulier registreer je gemakkelijk jou plekje op de gastenlijst van het Techno Lease – Dakar Event. Dit event zal plaatsvinden in het voorjaar van 2023 en is exclusief voor Techno Lease klanten en genodigden.

Snelle navigatie archief
De Liefde die Dakar heetDrukke tijden zo vlak voor Dakar 2023Improviseren tijdens De Baja World CupInhalen is één, afschudden twee…
Wederom volle mep WK-punten binnengesleeptIt's all about the moneyOndernemen is topsportWereldkampioen 2022Eénmalig avontuur
Dakar 2023: het komt steeds dichterbij!Digitale roadbooks voor motorenHet roadbook2006: Kleuren of slapen?Mooier en minder voorspelbaar
Het digitale roadbookOver grenzen aangevenOver de drive om vol te houdenOver sterke en minder sterke puntenTrots
Grootste prestatieSpijtDe brief10 Jaar DakarDakar toen en nu

 

EVEN PROEVEN AAN HET SAOEDISCHE ZAND

Mirjam is dinsdagavond vanaf Rotterdam vertrokken richting Yanbu, Saudi-Arabië.
Gisteren stond voor een groot deel in het teken van acclimatiseren, proberen te wennen aan de brandende zon en het regelen van allerlei randzaken.

DE SHAKEDOWN

Vandaag staat de Shakedown op het programma. De Shakedown is de laatste test voor de rally; de generale repetitie. Voor Mirjam betekent dit opnieuw kennismaken met het Saoedische zand, kijken of alles aan de motor het nog doet en weer één te worden met haar motor.

Een Shakedown helpt de coureurs om vast in het ritme te komen voor de echte rally. Daarnaast gebruiken Mirjam en haar team, het HT-Rally Raid Husqvarna Racing-team, de Shakedown om haar motor testen en af te stellen voor de race.

DE SCRUTINEERING

Einde van de dag (18:20 NL tijd) volgt de scrutineering. De motor wordt dan officieel getest om vast te stellen of deze voldoet aan de veiligheidseisen om aan de race deel te nemen. Dit is altijd een belangrijk onderdeel, wanneer er onverhoopt iets niet goed blijkt te zijn, moeten de techneuten nog aan de bak om aanpassingen te doen zodat de motor uiteindelijk alsnog de test haalt.

Onze eigen Tonny maakt deel uit van het team van Mirjam en zal alles van dichtbij filmen en verslag doen van hun verblijf in het bivak. Vanaf 31 december, wanneer de proloog wordt gereden, zal Tonny alles omtrent de 10e Dakar van Mirjam vastleggen. Stay tuned!

DE LIEFDE DIE DAKAR HEET

Wie klimt er nou voor de lol op een motor om weken achter elkaar door zand en onherbergzame gebieden te crossen? Deze vraag stelde een verslaggever van RTV Oost Mirjam ooit. Maar Mirjam weet niet anders, op haar vierde zat ze al voor het eerst op een crossmotor en de liefde heeft haar nooit meer losgelaten.

Een andere grote liefde is de Dakar. 22 was ze pas, toen ze aankondigde de zwaarste rally ter wereld te willen rijden. Dat was in 2006. Menigeen had daar zijn bedenkingen bij, maar Mirjam was niet te stoppen. Ze klom op die motor en reed de race uit. Drie jaar later eindigde ze zelfs als beste vrouwelijke deelnemer op het hoogste podium.

Deelname aan Dakar is voor Mirjam het summum. “Als je weet dat elk jaar van alle deelnemers de helft uitvalt en jij wel de finish weet te halen. Dat is waar we het voor doen.”

Dakar heeft zijn eigen wetten, weet Pol. “Alles wat je van te voren niet bedacht had, gebeurt daar. Op televisie zie je maar een heel klein gedeelte. Het is zo mooi, al die Dakaristen bij elkaar. Mannen met wie ik al jaren rij en met wie ik dingen mee maak. We kunnen elkaar niet verstaan, maar we begrijpen elkaar wel.”

Hoewel ze dit jaar haar 10e Dakar rijdt, is ze vaker mee geweest; als teamlid met een rol achter de schermen. Ze heeft al die jaren haar belevenissen op papier gezet en haar avonturen kun je allemaal teruglezen op haar website.

Dune

DRUKKE TIJDEN ZO VLAK VOOR DAKAR 2023

Het HT Rally Raid Husqvarna Racing team, waarmee Mirjam straks haar 10de Dakar rijdt, is onderweg met alle materiaal richting Marseille. De motoren ondergaan een pre-keuring waarna alles wordt ingescheept. Terwijl haar ‘Dakar-uitrusting’ vertrekt richting Saudi-Arabië is Mirjam nu in Dubai voor de finalewedstrijd van de Baja World Cup 2022. En dat wordt een taaie, want maar liefst 8 deelneemsters maken kans op de wereldtitel.

Mirjam: ““Dit is een idioot drukke periode. Ik ben natuurlijk bezig om al mijn materiaal voor Dakar gereed te krijgen. Ondertussen wil ik rust in mijn hoofd creëren en mij focussen en voorbereiden op die finalewedstrijd in Dubai.

Doordat er geen gelegenheid is om een eigen motor te verschepen voor de Dubai International Baja heb ik al mijn contacten aan moeten spreken om daar ter plekke een baja-motor én assistentie te regelen. Zo’n baja-motor rijdt weer heel anders dan een rallymotor, je kan er veel meer mee spelen, zeg maar. Daarom heb ik de dag na de finish in Dubai een rallymotor geregeld waarmee ik ga trainen in de duinen en het zand om mij zo goed mogelijk voor te bereiden op de Dakar!”

zand duinen Dakar rally

IMPROVISEREN TIJDENS DE BAJA WORLD CUP

Bloedhete temperaturen, tijdsverlies en concurrenten afschudden…. het zat er allemaal in dit jaar tijdens de Baja World Cup in Hongarije.

Mirjam: “Je denkt van te voren redelijk te weten hoe je wilt gaan rijden, maar tijdens een race blijkt altijd maar weer dat je moet kunnen improviseren.
Naar aanleiding van mijn ervaringen vorig jaar had ik er dit keer heel bewust voor gekozen om op het roadbook te gaan rijden, maar dat liep heel anders.

Bij de proloog liep het al anders dan verwacht. Het was het allemaal ‘net niet’. De aanwijzingen in het roadbook kwamen te kort op elkaar om echt snelheid te kunnen ontwikkelen waardoor ik tijd verloor met het lezen van het roadbook. Daar waar ik er vorig jaar al vrij snel voor koos om ‘op roadbook’ te gaan rijden besloot ik nu dus om ‘op zicht’ te gaan rijden. Daar hoort één belangrijke regel bij die je moet onthouden: ‘niet harder rijden dan je kijken kan’. Wanneer je je daaraan houdt moet het in principe goedkomen.”

Uiteindelijk stond de route van de proloog redelijk goed aangegeven dus iedereen die ‘op zicht’ was gaan rijden zonder te navigeren had tijd gewonnen.

INHALEN IS ÉÉN, AFSCHUDDEN TWEE…

“Ik had tijdens de eerste racedag een aantal rijders in te halen en met de temperaturen en droogte daar verwachtte ik nog wel het nodige aan stof. En inhalen is één, afschudden een tweede.

Al binnen een paar kilometer had ik door dat mijn ‘op zicht’ plan heel snel aan de kant geschoven moest worden. De afzetlinten waaiden vrolijk met de wind mee, maar gaven geen hint meer welke kant ik op moest.

En ik heb het al vaker meegemaakt, maar zo snel als ik dit keer mijn ‘wedstrijdplan’ de prullenbak in heb gegooid, zo snel ben ik volgens mij nog nooit geweest. Net als vorig jaar waren er zo goed als geen pijlen te bekennen.

Het was moeilijk, ik heb het roadbook moeten gebruiken om slimmer te zijn dan anderen. Ik was, in tegenstelling tot de proloog, goed aan het rijden en het navigeren was ook ‘spot-on’, maar het was heel moeilijk een ritme te vinden. Het was, snel, langzaam, makkelijk, moeilijk, greppels, stenen, gaten, jumps. Echt wel een technische Baja met bovengemiddeld gevaar door de vele stenen, gaten en greppels waar je heel goed op moet letten. Eén keer op een verkeerd moment op je roadbook kijken en je ligt eraf.

Inmiddels had ik een degelijke voorsprong op de nummer 4 en een evenzo grote achterstand op de nummer 2. De conclusie was; erop blijven zitten, heel houden en uitrijden.”

WEDEROM VOLLE MEP WK-PUNTEN BINNENGESLEEPT

“Zondag reden we een deel van de route van zaterdag, maar dan in tegenovergestelde richting. En daar waar het zaterdag echt lastig was om een goed ritme te vinden, vloog ik er zondag overheen. Een heerlijke afsluiter. En zo mocht ik zondagavond twee prijzen in ontvangst nemen; als winnaar van het damesklassement én als derde in het overall FIM WK klassement. Mijn eerste  ‘mannenpodium’, dankzij mijn navigatie skills!”

IT’S ALL ABOUT THE MONEY…

Deelnemen aan de Dakar Rally is voor Mirjam Pol het hoogst haalbare in haar tak van sport. Ze vergelijkt het met deelnemen aan de Olympische Spelen voor andere sporters. Er zijn natuurlijk veel verschillen, bijvoorbeeld dat haar ‘Olympische toernooi’ elk jaar plaatsvindt in plaats van ééns in de vier jaar. Maar er zijn ook overeenkomsten. Ook bij Mirjam staat het hele jaar in het teken van dé wedstrijd: de Dakar Rally.  Ze traint, sport, werkt, eet, slaapt en rust voor die twee weken in het begin van het jaar.

Financieel is er voor Olympische sporters vaak wel een vorm van ondersteuning. Daar kan een motorsportcoureur niet op terug vallen. Het is daarom belangrijk dat zij voldoende sponsoren vindt om haar te ondersteunen in haar grote avontuur.  Zonder sponsoren is het niet te doen om op dit niveau haar sport te beoefenen.

ONDERNEMEN IS TOPSPORT

Wij hebben oog voor ondernemen. Niet alleen in de autobranche, maar ook in de topsport.
Ondernemen en topsport hebben namelijk veel met elkaar gemeen. Om te presteren heb je een flinke dosis doorzettingsvermogen nodig én je moet flexibel zijn. Ongekend flexibel zelfs. Voor elke uitdaging een oplossing zoeken. Persoonlijk en op maat. Precies díe flexibiliteit is wat ons drijft en onderscheidt.

Daar komt bij dat wij gek zijn op alle sporten die met auto’s en motoren te maken hebben. En in het bijzonder op de Dakar Rally. Niet zo gek dus dat wij dit jaar Mirjam Pol sponsoren, die al voor de 10e keer de Dakar Rally gaat rijden!

Onze klanten kunnen zorgeloos rijden. Wij bieden precies wat ze nodig hebben. Maatwerk. En dat wensen wij Mirjam ook toe. Dat ze zorgeloos kan trainen, zich kan focussen op de voorbereidingen voor de zwaarste rally ter wereld. Dat ze onbezorgd aan de start kan verschijnen.

Want zoals ze zelf zegt: ‘Aan de start verschijnen is het moeilijkste van de voorbereiding.’ Ze doelt daarmee op de klus om het budget rond te krijgen. Samen met een aantal andere sponsoren bieden wij haar die mogelijkheid. En we volgen haar met grote belangstelling!

MIRJAM POL IS WERELDKAMPIOEN RALLY

Afgelopen januari won Mirjam de Dakar Rally in het damesklassement. Die rally was dit jaar voor het eerst ook de openingsronde van het FIM World Rally-Raid Championship (FIM W2RC), het officiële wereldkampioenschap rally. En dat kampioenschap heeft ze gewonnen. Ze is nu officieel Wereldkampioen Rally. Wat een prestatie!

Zelf zegt ze erover:

‘Ik ben heel trots. Ik heb echt alles op alles gezet en er tot op de allerlaatste meters keihard voor geknokt. Het hele seizoen was een flinke strijd en ik ondervond hevige weerstand van de concurrentie. Uiteindelijk ging het tussen mij en een Spaanse.’
De Rallye du Maroc in oktober gaf de doorslag: na 6 dagen en 1500 km racen was het uiteindelijke verschil met haar tegenstander 1 minuut en 25 seconden! Mirjam: ‘Van mij had het verschil groter mogen zijn hoor, maar… als het er op aankomt heb je aan één seconde verschil genoeg.’

Officieel Wereldkampioen Rally

Vorig jaar sleepte ze, redelijk onverwacht, de Wereldtitel Baja binnen, dat was al geweldig. Maar nu Wereldkampioen Rally?
‘Hoe mooi is dat? Ik rij al bijna mijn hele leven motor, mijn halve leven rally’s en nu mag ik mij Wereldkampioen Rally noemen, dat voelt wel heel bijzonder!’

FIM World Rally-Raid Championship Wereldkampioen 2022

EENMALIG AVONTUUR

Op de vraag of dit een mooie afsluiter van het jaar is antwoordt Mirjam: ‘Nee, nee. We zijn nog niet klaar. Eind november vertrek ik voor de finalewedstrijd van het WK Baja in Dubai om mijn titel te verdedigen. Ik sta op dit moment niet bovenaan in het klassement, maar ik heb wel goede kansen. De finalewedstrijd telt dubbel en de Dubai International Baja is een wedstrijd naar mijn hart; zand, heel veel zand… dus wie weet wordt dit jaar nóg mooier dan hij al is.’

Na Dubai gaat ze zich volledig focussen op haar tiende deelname aan de Dakar in januari 2023 en daarna volgt weer het WK Baja. Ze zou heel graag haar wereldtitel in het W2RC-klassement verdedigen maar daar is simpelweg geen budget voor. Dit was dus een eenmalig maar enorm geslaagd avontuur.

FIM W2RC wereldkampioen 2022

DAKAR 2023: HET KOMT STEEDS DICHTERBIJ! 

De route voor Dakar 2023 is onlangs bekend gemaakt door Dakar directeur David Castera.  De 2023 editie wordt langer en zwaarder met meer kilometers en meer duinen. Na 14 etappes finisht de rally in Dammam.  

De route van de 2023 editie start in een bivak aan de Rode Zee aan de westkust in Saudi-Arabië en eindigt aan de oostkust in Damman. De route is voor 70% anders dan vorig jaar en het aantal etappes is verhoogd van 12 naar 14. Dit jaar staan er drie duinetappes inclusief een marathonetappe door het Empty Quarter op het programma.  

Dit immense duingebied met een oppervlakte van 650.000 vierkante kilometer is de grootste aaneengesloten zandwoestijn ter wereld. De Rub’Al Khali woestijn, de Arabische naam, wordt gedeeld door vier landen: Oman, Saoedi-Arabië, Jemen en de Verenigde Arabische Emiraten. De woestijn met indrukwekkende zandduinen tot 300 meter stond vorig jaar ook op de planning maar werd door de onveilige situatie in Jemen uiteindelijk geschrapt uit de route.

route_dakar_2023

DIGITALE ROADBOOKS VOOR MOTOREN 

Het doek valt voor het papieren roadbook. Reden de auto’s en trucks vorig jaar al met het digitale roadbook, dit jaar zijn ook de motorrijders aan de beurt.  Nieuw zijn ook de tijdbonussen voor de motorrijders. De navigatie blijft een belangrijke rol spelen omdat er gescheiden routes zijn, met verschillende waypoints (routepunten) op verschillende plaatsen. 

Roadbook op motor

TECHNISCHE KEURING CASTELLET, START RALLY OP 1 JANUARI 2023 

Op 28, 29 en 30 november staat de technische keuring gepland in het Zuid-Franse Castellet. Na keuring worden de voertuigen ingescheept en deze kunnen de deelnemers eind december ophalen in een kleine haven bij het bivak aan de Rode Zee. De proloog staat gepland voor 31 december, waarna een dag later de eerste special wordt verreden. De finish is op 15 januari in Damman.

Technische keuring

HET ROADBOOK

De Dakar Rally gaat niet alleen over hoe je zo snel mogelijk ergens komt, je moet ook weten hoe de route loopt en wat je onderweg kunt verwachten. Daarom krijgen coureurs een speciaal roadbook van de organisatie. In dat routeboek vol tekens en cijfers staat de route die gereden moet worden, met diverse aanwijzingen. Omdat dat roadbook al eerder gemaakt is en niet helemaal up-to-date (denk aan veranderingen door bijv. hevige regenval), zijn de coureurs elke avond druk om het roadbook aan te passen met de laatste correcties.

Het roadbook

2006: KLEUREN OF SLAPEN?

In 2006, het eerste deelnamejaar voor Mirjam werden de roadbooks een dag van tevoren uitgedeeld. In het zwart wit. Mirjam: “Ik was uren bezig met het ‘inkleuren’ van het roadbook, dat ging natuurlijk altijd ten koste van het slapen.”

Mirjam vertelt verder: “En het was best wel fraudegevoelig. Vooral de grotere fabrieksteams, met oneindig veel meer budget, huurden een ‘map man’ in. Zij gingen ‘s avonds en ‘s nachts de route op een computer nakijken op hele gedetailleerde kaarten. Alle laatste wijzigingen en aanvullende informatie werden in het roadbook van de coureurs gezet. Die konden dan stukken van de route afsnijden of vol gas over bepaalde stukken van de route gaan. Niet echt eerlijk.”

roadbook inkleuren

MOOIER EN MINDER VOORSPELBAAR

Sinds 2021 kan Mirjam wat langer slapen tijdens de rally omdat het roadbook pas 20 minuten voor de start wordt afgegeven, ingekleurd en al.

Mirjam: ”In de Dakar van 2020 reden we al een aantal etappes als proef. Nadeel is dat je vroeger al een algemene indruk had van de route omdat je het zelf had ingekleurd. Nu ontdekken we de route kilometer na kilometer, alles is nieuw en dus moet je af en toe wel vertragen. Je moet je veel meer focussen op de aanwijzingen in het roadbook.

Ik verlies liever een paar secondes omdat ik goed moet kijken dan een paar minuten omdat ik fout zou rijden. Het is én blijft altijd rijden ‘op zicht’, dat is nu voor iedereen gelijk. Dat maakt de rally nu ook mooier en minder voorspelbaar.”

roadbook kleur

HET DIGITALE ROADBOOK

Wordt het niet dit jaar (2023), dan wel volgend jaar. Bij de auto’s en vrachtwagens is het digitale roadbook al in gebruik genomen en waarschijnlijk zijn de motorrijders dit jaar ook aan de beurt.

Mirjam: “Ik had er eerder nog wel wat vraagtekens bij, maar ik heb er ondertussen al een paar keer mee gewerkt in de auto en het werkt bijna hetzelfde als de ouderwetse papieren versie, mits de accu het niet begeeft. De tests verlopen goed, alleen is de zichtbaarheid van het scherm nog een probleem. Wanneer de slechte zichtbaarheid van het scherm niet wordt opgelost wordt het project doorgeschoven naar Dakar 2024.”

roadbook kleur

NETWERKEVENT

AFTER DAKAR 2023 MET MIRJAM POL

Met het onderstaande formulier registreer je gemakkelijk jou plekje op de gastenlijst van het Techno Lease – Dakar Event. Dit event zal plaatsvinden in het voorjaar van 2023 en is exclusief voor Techno Lease klanten en genodigden.

 

OVER GRENZEN AANGEVEN

Op onze vraag of Mirjam weet waar haar grens ligt, antwoordt ze:

“Oei, dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb nog nooit op hoeven geven. In 2010 ben ik wel door een arts uit de rally gehaald, ondanks dat ik het er niet mee eens was. Maar je moet soms ook tegen jezelf beschermd worden, dus ik begrijp zijn beslissing wel.  Dus nee, ik denk niet dat ik weet waar die grens ligt en dat wil ik liever ook niet weten. Wat mij betreft; laat het allemaal maar lekker goed gaan, dan hoef ik die grens ook niet tegen te komen.”

Grenzen aangeven

OVER DE DRIVE OM VOL TE HOUDEN

Mirjam legt uit hoe zij haar deelname aan Dakar, dit jaar voor de 10e keer, nog steeds weet vol te houden:

“Dakar is mijn grote passie. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Ik ben mij er zeer van bewust dat er maar weinig mensen zijn die de kans voor zichzelf weten te creëren in Dakar aan de start te kunnen en mogen staan.”

“Mijn eerste Dakar in Afrika, die was uiteindelijk zo magisch. Ik kwam iedere dag in het donker binnen, iedere dag met schade, iedere dag als laatste van mijn team. Maar dat maakte niet uit, want ik had gewoon weer een dag gehaald! Afvinken en op naar de volgende. Wat was dat een ervaring.”

“Nu denk ik; hoe heb ik Dakar toen überhaupt uitgereden? Daar had ik eigenlijk de rijkwaliteiten en de ervaring helemaal niet voor. Maar… I was living the dream! Ik vloog op een hele grote roze wolk de Dakar door. Dat is eigenlijk nog steeds zo. Natuurlijk sta ik er nu heel anders in, maar ik verlies nooit uit het oog hoe bijzonder het is op dit niveau, met de besten ter wereld, deze uitdaging aan te gaan.”

“En wanneer het dan echt even een keer iets minder gaat, want het gaat natuurlijk nooit alleen maar over rozen, dan heb ik altijd nog al die geweldige mensen om mij heen die mij dan weer helpen en weten te motiveren.”

Drive om door te gaan

OVER STERKE EN MINDER STERKE PUNTEN

“Mijn sterkste punt is mijn mentale gesteldheid. Ik heb een groot doorzettings- en relativeringsvermogen en kan de rust bewaren als het nodig is. Allemaal super kwaliteiten voor Dakar. En ik weet ondertussen dat wanneer ik het moeilijk heb onderweg, dat mijn concurrenten het nog veel moeilijker hebben. Neemt niet weg dat ook ik wel eens in situaties heb gezeten waarvan ik dacht dit kan echt niet of dit komt echt niet meer goed. Maar daar zul je toch mee om moeten gaan.”

“Ik kan onder druk nog steeds de juiste beslissingen en keuzes nemen. Dat is mijn ding en daar ben ik sterk in. En ik kan je garanderen, in Dakar loopt alles altijd net even iets anders dan je denkt en wilt. De dagen waar het kaf van het koren wordt gescheiden, dát zijn mijn dagen. Dan kan ik laten zien wat ik waard ben!”

“Een minder sterk punt, dat is mezelf verkopen. Als deelnemer op dit niveau ben ik afhankelijk van sponsoren. Ik ben iets te bescheiden over mijn prestaties. Letterlijk en figuurlijk een nuchtere Tukker. Er zijn deelnemers die zichzelf kunnen verkopen als wereldkampioen maar nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Maar door hun verkoopskills weten ze mensen snel aan zich te binden.

Ik vind het niet bijzonder wat ik doe, ik beloof geen gouden bergen en al helemaal geen dingen die ik niet waar kan maken. Het enige dat ik kan zeggen is: kijk maar naar mijn verleden. Dat biedt nog steeds geen garantie voor de toekomst maar laat wel een heel goed en sterk patroon zien.”.

Sterke punten - Mirjam Pol

NETWERKEVENT

AFTER DAKAR 2023 MET MIRJAM POL

Met het onderstaande formulier registreer je gemakkelijk jou plekje op de gastenlijst van het Techno Lease – Dakar Event. Dit event zal plaatsvinden in het voorjaar van 2023 en is exclusief voor Techno Lease klanten en genodigden.

 

TROTS

We vroegen Mirjam waar ze nou het meest trots op is, terugkijkend op 10 jaar Dakar. Want ze is de eerste Nederlandse vrouw die de Dakar met de motor reed, slechts 22 lentes jong. Daarnaast wist ze met de motor ook succesvol te finishen in alle drie de continenten (Afrika, Zuid-Amerika en Azië) waar de rally ooit gehouden werd. Als enige vrouw ter wereld. Haar naam wordt vaak in één adem genoemd met die prestaties. 

Daar is ze natuurlijk supertrots op. Maar toch is dat niet wat ze antwoordt: 

“Je zou verwachten dat ik die prestaties benoem: enige Nederlandse vrouw en enige vrouw ter wereld. Maar voor mij persoonlijk zijn het niet zozeer díe prestaties. Iedere Dakar gebeuren er bijzondere dingen waar ik met trots op terug kijk. Goede klasseringen, hulp bieden aan andere rijders onderweg, een duinenpartij doorsteken waarvan je dacht dat het onmogelijk zou zijn, een bijna foutloze rally rijden, ondanks veel tegenslagen toch weten te finishen, enzovoorts. De dagelijkse Dakar dingen zeg maar.”  

GROOTSTE PRESTATIE 

Als we haar vragen naar haar grootse prestatie tot nu toe, zegt ze: 

“Da ik er na zoveel jaren nog steeds sta, en ook nog eens op dit niveau. Ieder jaar gaat het weer ‘n stap harder en ieder jaar kan ik daarin mee. Het is echt niet zozeer één specifieke prestatie, maar meer het hele proces. De ontwikkeling die ik door heb gemaakt. Ik ben letterlijk en figuurlijk volwassen geworden in Dakar. Niet alleen als sporter, maar ook als mens. Als het er echt op aankomt, dan sta ik er. Dat besef, dat is heel mooi.  

Of zoals Allard Kalff het ooit verwoordde: ‘Dat meisje uit 2006 is een stoere vrouw geworden waar menig man zich aan op kan trekken’. Daar ben ik trots op!” 

SPIJT 

Is er ook iets waar je spijt van hebt?  

“Nee, gek genoeg niet. Als ik zo terugkijk dan kan ik alleen maar tot de conclusie komen wat voor een geluksvogel ik ben dat ik ooit in deze wereld terecht ben gekomen. Het enige wat ik wel moeilijk vind is dat eeuwige gevoel dat ik zoveel mensen uit mijn directe omgeving tekort doe. Dakar vergt niet alleen heel veel tijd en energie van mijzelf, maar ook van heel veel mensen om mij heen. Van mijn familie, vrienden, trainer, sponsoren; iedereen die op zijn of haar manier iets bijdraagt aan mijn prestatie. Ik heb altijd het idee dat ik niet genoeg voor hen terug kan doen en daar dus in tekortschiet. Misschien kun je het niet echt spijt noemen, maar dat is wel het eerste dat er in mij opkomt.” 

DE BRIEF

Onlangs ontving Mirjam haar tiende (!) bevestigingsbrief voor deelname aan de Dakar.
De felbegeerde brief. Want inschrijven betekent niet per definitie deelnemen.

Pas als je aan allerlei vereisten voldoet en een bepaald ‘rij-niveau’ hebt, gaat de organisatie zich over de toelating buigen. Er is een beperkt aantal plaatsen en je bent nooit 100% zeker van deelname en toelating, totdat je de brief ontvangt.

Die brief is er en daarmee is haar deelname aan Dakar 2023 officieel een feit!

10 JAAR DAKAR

10 jaar Dakar: 2x in Afrika, 5x in Zuid-Amerika en in januari alweer voor de derde keer in Saudi-Arabië. Niet alleen is ze de enige Néderlandse dame op de motor, ze is zelfs de enige vrouw ter wéreld die op alle drie de continenten de rally op de motor heeft gereden en succesvol de eindstreep heeft gehaald.
Nogal een prestatie; maar zelf blijft ze er bescheiden onder. Ze is en blijft nu eenmaal een nuchtere Twentse 😉 .

dakar 10 jaar

DAKAR TOEN EN NU

In 2006 reed Mirjam haar eerste Dakar, 2023 wordt haar tiende. Is er een groot verschil tussen toen en nu?

Mirjam: “Haha, ja dat is echt geen vergelijk. Die heerlijke onbevangenheid die ik had in 2006. Ik was op mijn manier echt super goed voorbereid, maar feit is, je hebt echt geen idee wat je allemaal te wachten staat. Hoe lang de dagen kunnen zijn. Hoe groot de woestijn. Hoe donker de nacht. En hoe vermoeid het lichaam.

Maar, ik werd verliefd op de rally en de woestijn. De uitdaging. De uitputting. Het uiterste van jezelf vragen. Jezelf honderd keer op een dag tegenkomen. Geen idee waar naartoe of hoe lang nog. Maar je ziet sporen en het is nog niet donker, dus gewoon dom door blijven rijden. Het houdt vanzelf ergens een keer op.

Eén van mijn meest bijzondere herinneringen uit mijn eerste Dakar in 2006 is de zwaailamp.
Bij de finish van de special zet de organisatie altijd een metershoge paal neer met daarbovenop een oranje zwaailamp. En wanneer je dan in het donker, na 14, 16, of zelfs meer dan 18 uur rijden die lamp in zicht krijgt…. Dat is een gevoel, dat is met geen pen te beschrijven!”

En dan nu?

“Ik heb nu natuurlijk zoveel meer ervaring en ben zoveel volwassener en professioneler geworden. Maar ik leer nog ieder jaar nieuwe dingen bij! Het maakt niet uit hoe lang je al meedraait zolang je er maar voor open staat.

Maar Dakar uitrijden is nog altijd geen vanzelfsprekendheid hoor, dat wordt wel eens vergeten. Dakar heeft zijn eigen wetten en nog steeds heb je altijd dat laatste, kleine beetje geluk nodig.

Een groot verschil tussen toen en nu is de verwachting. Toen verwachtte niemand dat ik hem uit zou rijden, nu verwacht iederéén dat ik hem uitrijd. En dat vind ik soms best wel lastig. Dan denk ik: hey, ook ík kan gewoon uitvallen hoor.

Maar het grootste verschil tussen toen en nu is; toen kwam ik voor het avontuur, nu kom ik voor de prestatie. Het liefst rij ik van begin tot eind een hele saaie rally, waarin ik niets bijzonders meemaak. Want dán heb ik een hele goede Dakar. Maar of je wilt of niet, je krijgt er altijd het avontuur bij.”

NETWERKEVENT

AFTER DAKAR 2023 MET MIRJAM POL

Met het onderstaande formulier registreer je gemakkelijk jou plekje op de gastenlijst van het Techno Lease – Dakar Event. Dit event zal plaatsvinden in het voorjaar van 2023 en is exclusief voor Techno Lease klanten en genodigden.