• Leasespecialist sinds 1999
  • Ongekend Flexibel
  • Persoonlijk en op maat

“Wij gaan de wereld beter achterlaten” – Interview met Roy Bolscher

Roy Bolscher is mede-eigenaar van het vleesverwerkingsbedrijf dat zijn vader in 1978 oprichtte. Toen zijn vader het stokje aan zijn beide zoons doorgaf, kregen ze het volgende advies:

‘Ga elke 5 jaar bij elkaar zitten en schrijf 5 vijf dingen op die je wilt bereiken.’ En dat deden de broers. Omdat ze van zeilen houden, hielden ze die sessies op de boot.

Privé heeft Roy zichzelf al jaren daarvoor een belofte gedaan: de wereld beter achterlaten dan dat wij haar gekregen hebben. Hij reed als één van de eersten in een elektrische auto en voorzag het huis dat hij voor zijn gezin bouwde van warmtepompen en zonnepanelen. En dat allemaal in een tijd dat de term klimaatneutraal nog niet bekend was. Een echte pionier op dat gebied dus.

Roy: “In 2014 kocht ik mijn eerste elektrische auto privé. Dat was toen niet gemakkelijk. Ik heb heel wat hobbels moeten nemen om te komen waar we nu zijn, bij een volledig geëlektrificeerd wagenpark. Die eerste auto’s konden nog geen 100 km rijden en dan moesten ze alweer aan de lader. Snelladers waren toen in heel Twente niet te vinden. Dus ik moest zelf een laadpaal aanschaffen.
Het was een flinke investering in tijd en geld. Maar ik had mezelf wat beloofd, dus ik wilde niet meer terug naar fossiele brandstof.”

Verminderen CO2-uitstoot

Eén van de afspraken van de broers tijdens hun zeiltochten was: onze CO2-uitstoot moet met 50% omlaag. Daar hebben ze actief op ingezet, onder meer door hun wagenpark te elektrificeren.

Roy: “We zijn eerst begonnen met de personenauto’s. Er was natuurlijk best wat weerstand om over te gaan op elektrisch rijden, maar als je in gesprek gaat en zoekt wat de weerstand veroorzaakt, dan kom je er wel uit met elkaar. Nu wil niemand meer terug!

Bij een gemiddeld bedrijf is de uitstoot van de traditionele transportmiddelen tussen de 25% en 45%. Daar valt dus veel winst te behalen als je elektrisch gaat rijden. Vervolgens hebben wij ons dak vol zonnepanelen gelegd en het pand van warmtepompen voorzien.

Ons streven om onze uitstoot met 50% te verminderen hebben we daarom ruimschoots gehaald: we hebben een reductie van maar liefst 92%!”

Ondersteuning van Techno Lease bij het vervangen van het wagenpark

Vanaf 2015 zijn ze ook alle bedrijfsauto’s gaan vervangen. De laatste diesel reed in 2019 voor de laatste keer van het terrein af.

“Techno Lease heeft ons in een moeilijke tijd goed geholpen. Al onze elektrische bedrijfsbussen waren destijds gekocht. Maar in coronatijd kwam onze handel nagenoeg stil te liggen, omdat de horeca gesloten was. Ik zat dus met bussen die stilstonden en alleen maar geld kostten. Toen ben ik met Techno Lease gaan praten. Zij boden aan mijn koopbussen over te nemen en in ruil daarvoor kon ik een paar bussen bij hem leasen. Dat is zo goed bevallen, dat toen we weer volop aan het werk konden, we alle bussen bij hem zijn gaan leasen.”

Hoe zit het met de actieradius?

“We hebben 15 bussen waarvan de helft ongeveer de Europese range heeft (130-150 km). Dat is voor mij voor de helft van de routes geen probleem. Al heeft een bus 40 km range, als ik de binnenstad van Enschede moet beleveren, krijg ik die 40 km niet eens op. De andere kunnen allemaal wat verder: dat zijn de bussen van het merk Maxus. Die kunnen rond de 300 km.

Onze verste route is ongeveer 475 km. En dat lukt prima, want de chauffeur moet toch lunchen of koffiedrinken. Dus als hij rustig een broodje eet, de stekker er ongeveer 25 minuten in heeft, is dat genoeg. Dan komt hij weer thuis. Hij rijdt bijna 500 km met een bus die 300 km kan. Dat is genoeg, als je goed plant. Het maakt de werkdag van de chauffeur ook rustiger.”

Scheelt elektrisch rijden in de kosten?

“Elektrisch rijden is voor ons een stuk goedkoper dan diesel. Ik was bijvoorbeeld € 400 per bus in de week aan diesel kwijt. En ik betaal nu per bus ongeveer € 40 aan stroom. Dat is maar een tiende. Ik moet er wel bij vertellen dat ik goedkope stroom heb, omdat wij zoveel opwekken. Een doorsnee bedrijf zal op ongeveer 50% kostenreductie zitten. Nog een hele mooie prestatie toch?”

Ondernemer Roy Bolscher over zijn energie transitie

Ga het gewoon doen

Roy heeft de hele transitie naar elektrisch rijden jaren geleden dus al gedaan. Hij is volledig ‘om’. En dat in een tijd dat het allemaal nog niet zo makkelijk ging als nu. Zijn tip voor ondernemers die nog twijfelen:

“Gewoon beginnen! Ga met een goed leasebedrijf in gesprek. Bij Techno Lease bijvoorbeeld begeleiden ze je in elke stap van het proces. Ze brengen je transportbehoefte in kaart waarna ze een persoonlijk overstapplan voor je maken. En twijfel je nog: dan kun je bij Techno Lease een model bedrijfsbus een tijdje uitproberen. Kijken of het bij je past. Je zult zien dat je positief verrast wordt. Zeker weten dat je dan niet meer terug wilt!”

Neem contact met ons op.